Мітра владики Едуарда Кави: духовне послання та спадок францисканців

Як повідомлялося, 21 серпня єпископ Едуард Кава OFMConv розпочав своє єпископське служіння у Кам’янець-Подільській дієцезії, взявши її у канонічне володіння. Урочисте літургійне посідання (інгрес) відбудеться 23 серпня. Сьогодні хочемо розповісти про мітру єпископа, яка має глибоку символіку. Крім того, у тексті ми також торкнемося символіки єпископського герба.

Цю мітру єпископ Едуард отримав як дар від братів свого ордену на єпископські свячення у 2017 році. Про її символи та надзвичайність нам розповів отець Рафал Антощук OFMConv з Польщі, який долучився до створення цього подарунка, тож його слова мають для нас особливу вагу. Сьогодні ми покажемо, що приховано в кожній деталі мітри, а також спробуємо «прочитати» єпископський герб, щоб краще зрозуміти духовне послання, яке вони несуть.

Єпископська мітра символізує велич Христа, духовний шолом, який вирізняє намісника Господа, що веде боротьбу з ворогами віри та святої науки. Це знак тісного зв’язку з Богом і водночас атрибут влади. Вона також символізує сяйво святості, якою повинен відзначатися єпископ, та вчення, яке він покликаний звіщати.

Дві частини мітри означають пізнання Старого і Нового Завітів. Її роги символізують священницьку благодать та оборону віри. Задні стрічки – фанони – уособлюють подвійний сенс Святого Письма: містичний і історичний.

Мітра єпископа Едуарда у своїй готичній формі відсилає до початків Галицької митрополії, де першим єпископом ще перед офіційним утворенням Галицького єпископства був францисканський місіонер Крістин (1365–1371).

Передня частина мітри символізує Старий Завіт, тобто минуле, без якого немає ані сучасності, ані майбутнього. Пам’ять про те, що було, потрібно зберігати з великою дбайливістю, щоби не втратити власної ідентичності.

Вона поділена сірою вертикальною стрічкою – торкулюсом, і стрічкою вздовж нижнього краю – циркулюсом. Їхній сірий колір відсилає до францисканського місіонерського габіту, що символізує буденність і людське. На циркулюсі вишитий червоний рівнораменний хрест із синьою обводкою – це елемент герба єпископа Рафала Керницького (1912–2011), який у 1991–1995 роках був єпископом-помічником Львівської архідієцезії.

У центрі хреста вміщена реліквія – нитка з мітри бл. Якова Стрепи, францисканця, архієпископа Галицького (1340–1409). Це продовжує давню традицію, згідно з якою львівські єпископи вкладали у свої понтифікалії реліквії з шат блаженного Якова.

Обидва згадані єпископи у своєму служінні та буденному житті проповідували Добру Новину, поширюючи «Мир і Добро», що символізують оливкові гілочки по обидва боки хреста.

Оливкова гілка на торкулюсі, обвита терням і спрямована вгору, є знаком незламності та жертви, які не раз приносили Богові францисканські єпископи, живучи у конкретних історичних умовах.

Білий колір мітри означає чистоту вчення, яке звіщали їхні попередники, а золоті оздоби – символ всеосяжної милосердної благодаті Божої.

Задня частина мітри символізує Новий Завіт, тобто теперішність. Вона має таке саме оздоблення, але її символіка відноситься до нового єпископа, про що свідчить апокаліптичний Агнець на тлі хреста св. Дам’яна – елемент герба єпископа Едуарда, вміщений на циркулюсі.

Задні стрічки – фанони – прикрашені ініціалами «SF» і «BJ». Це ініціали св. Франциска, який заклав підвалини францисканського ордену, та бл. Якова, котрий втілював їх у своєму щоденному служінні як єпископ.

Герб єпископа Едуарда Кави OFMConv

Таким чином, мітра несе послання: єпископ Едуард, живучи францисканським духом та відкритий на дію Божої благодаті, у щоденності проголошуватиме Євангеліє, несучи «Мир і Добро» та складаючи Богові жертву самого себе, свідчачи, що Агнець переміг.

Слід додати, що цю мітру виготовили сестри клариски з Кракова. Це має також символічне значення, адже цей орден розпочав діяльність у Польщі завдяки блаженній Саломеї – першій польській кларисці. Перед тим вона була пов’язана з Галицькою землею через шлюб із Коломаном, королем Галичини.

Схожі новини:

Поширити новину: