Вшанування Аквінату у Києві: св. Тома та його погляд на теологію історії

27 січня 2024 року в Інституті отців домініканців у Києві відбулося урочисте відзначення свята патрона Інституту – св. Томи Аквінського.

Про це повідомляється на сторінці Інституту.

Традиційно святкування розпочалося Святою Месою, яку очолив Апостольський нунцій в Україні – Вісвальдас Кульбокас. Під час проповіді архієпископ Вісвальдас говорив про св. Тому не тільки як про філософа і теолога, але як про людину великої віри. Апостольський нунцій пригадав теж історію про св. Тому і оселедець, яка внесена до канонізаційної справи Аквінського. Якось св. Тома вирушив на собор, скликаний папою Григорієм Х у Ліоні. Але св. Тома уже настільки був ослаблений, що попросив своїх супутників зупинитися у його племінниці Франчески. Він майже нічого не їв і якось св. Томі захотілося… оселедців! Але у тій місцевості про цю рибу ніхто не знав, і тільки один торговець запропонував те, що мав, сардини. Але коли домініканець відкрив бочку з сардинами, всередині були… оселедці, про які мріяв св. Тома.

Після Євхаристії богослов та історик о. Марек Мілавіцкі ОР, заступник директора Домініканського історичного інституту в Кракові виголосив лекцію на тему «Modus ad perfectionem. Погляд св. Томи Аквінського на богослов’я історії». Вшановуючи Ювілей 750-річчя смерті святого Томи Аквінського, о. Марек розповів яку теологію історії (діянь) мав один з найвидатніших теологів і домініканців в історії. Як він дивився на історію (діяння), чи взагалі в нього були власні погляди щодо цього?

Теологія історії – це наука, в якій ми намагаємося розглядати історію в перспективі науки про Бога, отже, через призму Божого об’явлення. І хоча Аквінат був вірний теології історії, розробленій святим Августином у викладеній у Civitas Dei, однак він мав свої пропозиції, оскільки, на відміну від єпископа Гіппонського, він був аристотелійцем, а не платоніком. Для Томи історія – це motus ad perfectionem, тобто рух до досконалості, до спасіння. Таким чином, історія має своє джерело в Бозі і спрямована до Нього. Бог є у центрі історії; Христос і його спасіння знаходяться в центрі історії. Під час лекції о. Марек, коментуючи тексти святого Томи Аквінського, відповідав на питання: яка ж роль людини в діяннях (теології історії)? Звідки зло, якщо Бог – Господар історії? Яке значення має в цьому вільна воля людини? З перспективи віри та Божого Об’явлення можна з більшою надією дивитися на світ і на долю кожної людини, яка знаходить своє втілення саме в Бозі. І як в цьому враховані історичні події? Як розуміти зло, що відбувається у світі? Сьогодні питання unde malum? (звідки зло? – прим. ред.) здається ще більш актуальним.

Схожі новини:

Поширити новину: