Лев XIV до освітян: допомагати налагоджувати контакт з внутрішнім світом

Зустрічаючись із учасниками Ювілею світу освіти, Святіший Отець розповів, зокрема, про ризик поверхового бачення людини, яке ігнорує її внутрішній світ, та закликав ділитися любов’ю й радістю з тими, хто здобуває знання.

Про це пише Vatican News.

«Для викладання недостатньо лише ділитися знаннями: необхідна любов», – сказав Папа Лев XIV зустрічаючись у п’ятницю, 31 жовтня 2025 р., на площі святого Петра у Ватикані з освітянами з нагоди Ювілею світу освіти. У своєму слові Святіший Отець поділився, що він також був викладачем у різних освітніх закладах августиніянців і вказав на чотири аспекти християнського виховання в баченні святого Августина: внутрішність, єдність, любов і радість.

Спільно шукати істину

На початку Папа подякував освітянам за те, що вони забезпечують мільйонам людей належну освіту, «ставлячи в центрі передавання гуманітарних і наукових знань благо особи». Відтак він вказав на аспект внутрішності – внутрішню присутність у людині вчителя – Святого Духа; тому для навчання недостатньо лише красивих слів, хороших бібліотек чи належної інфраструктури. «Істина не проникає через звуки, стіни та коридори, а через глибоке спілкування між людьми, без якого будь-яка освітня ініціатива приречена на провал», – сказав Лев XIV. У цьому контексті він зауважив, що ми живемо у світі «де домінують екрани та нерідко поверхневі технологічні фільтри» і де учні й студенти потребують допомоги, щоб «налагодити контакт зі своїм внутрішнім світом». Ця остання потреба торкається також вихователів та викладачів, які стикаються з втомою та перевантаженістю бюрократичними завданнями, а тому, за словами Папи, освіту необхідно розглядати як спільний шлях у пошуку істини.

Відтак Святіший Отець вказав на єдність – вираження спільності, яка є фундаментальною складовою спадщини святого Августина, є стимулом до зростання на ниві освіти та відповіддю на виклик децентралізації. «З цієї причини я вирішив поновити та актуалізувати проект Глобального освітнього-виховного пакту, який був одним із пророчих відкриттів мого шанованого попередника Папи Франциска», – наголосив Лев XIV.

Навчати з любов’ю

Говорячи про аспект любові, Святіший Отець закликав замислитися над зусиллями, які докладаються у галузі освіти й виховання «для задоволення найнагальніших потреб» та «побудови мостів діалогу та миру». Водночас йдеться про «спроможність подолати упередження чи обмежені погляди», а також зусилля, які докладаються «для задоволення потреб найслабших, найбідніших та найвідкинутіших».

Папа зауважив, що для викладання недостатньо лише ділитися знаннями: потрібна любов, аби знання приносили користь тим, хто їх отримує. «Навчання ніколи не може бути відокремлене від любові; одна з сучасних проблем нашого суспільства полягає в невмінні належно оцінити великий внесок, який вчителі та вихователі роблять у цьому аспекті для суспільства, – наголосив Лев XIV. – Одначе будьмо обпачні: завдавати шкоди соціальній та культурній ролі вихователів означає ставити під загрозу своє майбутнє, а криза передачі знань призводить до кризи надії».

Сіяти радість

«Справжні вчителі навчають з усмішкою, вони стараються пробудити радість в глибині душі своїх учнів», – вів далі Святіший Отець. Він зауважив, що сьогодні в освіті зростають симптоми внутрішньої вразливості, поширеної серед різних вікових груп, і необхідно виявити глибинні причини цього. «Штучний інтелект, зокрема з його технічними, холодними та стандартизованими знаннями, може ще більше ізолювати вже ізольованих учнів, створюючи в них ілюзію, що не потребують інших, або, що ще гірше, відчуття, що вони не гідні цього, – зазначив Папа. – Натомість роль освітян полягає в діяльності, пов’язаній із людськими стосунками, і сама радість від освітнього процесу є цілком людською; це полум’я, яке поєднує душі і з багатьох утворює одне».

Схожі новини:

Поширити новину: