Кардинал Канталамесса: жити хлібом життя, який очищає

У першій проповіді з нагоди Великого Посту, Проповідник Папського дому роздумував над наслідуванням Христа, яке проявляється, зокрема, через «споживання» Євхаристії та Божого слова.

Про це пише Vatican News.

«За кого мають люди Сина Чоловічого?» (Мт 16,13), – таким євангельським питанням розпочав свою першу проповідь з нагоди Великого Посту кардинал Раньєро Канталамесса, яку він 23 лютого 2024 р., виголосив в залі Павла VI для працівників Римської курії. У ній проповідник Папського дому зосередився на першому самооб’явленню Христа, який сказав про себе: «Я – хліб життя» (Йо 6,35). У цій зустрічі не брав участі Папа Франциск, як і очільники деяких дикастерій, які завершують духовні вправи, що розпочалися минулої неділі.

Хліб життя, який дарує життя у Святому Дусі

Говорячи про знак хліба, завдяки якому Ісус пояснює свою ідентичність (пор. Йо 6, 30-35), проповідник зазначив, що матеріальний хліб є знаком іншого хліба, якого потрібно шукати. За його словами, схожі пояснення знаходимо і в четвертій главі Євангелії від Йоана під час розмови з самарянкою, де Ісус хоче привести жінку «до відкриття іншої води, відмінної від фізичної, яка втамовує спрагу лише на короткий час». «Ми запитуємо себе: як і де їдять цей хліб життя? Відповідь Отців Церкви була такою: у двох “місцях” або двома способами: у Святій Тайні та в Слові, тобто в Євхаристії і в Священному Писанні», – зазначив кардинал Канталамесса.

Розкриваючи особливості тлумачення поняття «хліб життя», проповідник зауважив, що серед Отців Церкви були деякі, які більше наполягали на Божому слові, а інші – на євхаристійному тлумаченні слів Христа, однак не маючи наміру говорити про один спосіб, виключаючи інший. «Одностороннє утвердження одного з цих двох способів споживання хліба життя, виключаючи інший, є результатом огидного поділу, що стався в західному християнстві, – поділився він. – З католицької сторони, євхаристійна інтерпретація стала настільки переважаючою, що зробила шосту главу Євангелії від Йоана майже еквівалентом розповіді про установлення Євхаристії. Лютер, у відповідь, стверджував протилежне, а саме, що хліб життя – це Боже слово; воно поширюється через проповідь і споживається через віру». У свою чергу, підхід, притаманний Святим Отцям, дозволяє подолати поляризацію, яка міститься в екзегезі та богослов’ю, враховуючи, що в «літургії їхній синтез завжди жив у мирі та злагоді», адже вона складається з літургії Слова та літургії Євхаристії.

«Сьогодні ми можемо повернутися, як я вже сказав, до первісного синтезу між Словом і Таїнством. У цьому напрямку ми повинні, дійсно, зробити крок вперед. Він полягає в тому, щоб не обмежувати споживання тіла і пиття крові Христа лише Словом і таїнством Євхаристії, але бачити його реалізацію в кожній миті і в кожному аспекті нашого життя в благодаті», – наголосив кардинал Канталамесса. За його словами, Боже слово і Свята Тайна Євхаристії є засобами, щоб жити Христом і у Христі (пор. Фил 1,21). «Таким чином, уся промова Ісуса прагне пояснити, що таке життя, яке Він дає: не тілесне життя, а життя Духа, вічне життя», – підсумував проповідник Папського дому.

Бути зерном, яке приносить плід

Відтак кардинал Канталамесса запропоновував роздумати над уривком, де Ісус пояснює як Він став для нас хлібом життя: «Істинно, істинно говорю вам: Пшеничне зерно, коли не впаде на землю і не завмре, залишиться саме-одне; коли ж завмре, то рясний плід принесе» (Йо 12,24). За його словами, у цьому образі міститься вся історія страстей Христа, Який у цих словах «вказує не тільки на свою особисту долю, але й на долю кожного зі своїх справжніх учнів». У цьому контексті він процитував послання святого Ігнатія Богоносця, який перед своєю мученицькою смертю писав до Римської Церкви: «Дозвольте мені стати поживою для звірів, щоб я міг дійти до Бога. Я – Божа пшениця і повинен бути перемелений зубами диких тварин, щоб стати чистим хлібом Христа». Коментуючи цей уривок, проповідник зазначив, що його неможливо читати без зворушення і подиву, дивлячись, що благодать Христова здатна зробити з людиною.

«Це також має щось сказати нам. Кожен з нас має в своєму оточенні ці зуби звірів, які його змелюють. Святий Августин казав, що ми, люди, є глиняними посудинами, які ранять один одного. Ми повинні навчитися робити цю ситуацію засобом освячення, а не закам’яніння наших сердець, злоби та образи!» – наголосив кардинал Канталамесса, апелюючи до життя у спільноті, яке, згідно прислів’я, є найбільшим з усіх умертвінь. «Ця максима стосується не лише тих, хто живе в чернечих спільнотах, але й кожної людської спільноти. На мою думку, найбільш вимогливим місцем, де це реалізується, є шлюб, і треба бути сповненим захоплення перед подружжям, яке зберігає вірність до самої смерті, – відзначив проповідник. – Провести все своє життя, вдень і вночі, примиряючись з волею, характером, чутливістю та особливостями іншої людини, особливо в такому суспільстві, як наше, – це щось велике, і якщо це робиться в дусі віри, то це вже могло б кваліфікуватися як “геройська чеснота”».

Звертаючись безпосередньо до контексту Римської курії, члени якої були безпосередніми слухачами кардинала Канталамесси, він виокремив дві можливості, які стосуються перемелювання на Боже борошно. «Одна з них – прийняти те, що тобі суперечать, перестати виправдовуватися і завжди хотіти бути правим, коли цього не вимагає важливість справи. Інша – миритися з тим, чий характер, манера говорити або чинити, діє нам на нерви, і робити це без, внутрішнього роздратування, думаючи радше про те, що ми теж, можливо, для когось є такою особою», – зауважив проповідник. У цьому контексті він навів слова апостола Павла (пор. Кол 3,12-13), пояснюючи, що найважче «знищити» в собі не плоть, а дух, тобто «самолюбство і гординю».

Сучасні зуби звірів, що наближають до єдності з терплячим Христом

За словами кардинала Канталамесси, сьогодні в суспільстві існують зуби, які перемелюють нещадніше, ніж зуби диких тварин, про які говорив святий мученик Ігнатій – це зуби засобів інформації і соціальні медіа. «Не тоді, коли вони вказують на викривлення суспільства чи Церкви (в цьому вони заслуговують на всіляку повагу і шану!), а тоді, коли вони накидаються на когось з упередження, просто тому, що він не належить до їхнього табору. Зі злістю, з деструктивним наміром, а не з конструктивним. Бідолашний той, хто сьогодні опинився в цій м’ясорубці, незалежно від того, чи це мирянин чи священнослужитель! У такому випадку законно і правильно відстоювати свою позицію на відповідних майданчиках, а якщо це неможливо, або це видається марним, віруючому не залишається нічого іншого, як приєднатися до Христа, бичованого, увінчаного терновим вінцем і обпльованого» – сказав проповідник Папського дому. Він зазначив, що Божа благодать може зробити такі ситуації приводом для очищення і освячення. «Це питання віри в те, що правда, врешті-решт, як це сталося з Ісусом, переможе брехню. І переможе, можливо, радше мовчанням, ніж найзапеклішим самозахистом», – підкреслив кардинал Канталамесса.

Умертвіння заради сопричастя

«Однак кінцева мета того, щоб дозволити себе перемолоти, не є аскетичною за своєю природою, а містичною; вона служить не стільки для того, щоб умертвити себе, скільки для того, щоб творити сопричастя. Ця істина супроводжує євхаристійну катехизацію з перших днів існування Церкви», – вів далі проповідник Папського дому. Він навів слова однієї з проповідей святого Августина, який проводить паралель між процесом, який веде до формування хліба, тобто євхаристійного тіла Христа, і процесом, який веде до формування його містичного тіла, тобто Церкви. «Між двома тілами – євхаристійним тілом і містичним тілом Церкви – існує не лише подібність, але й залежність. Саме завдяки пасхальній таємниці Христа, яка звершується в Євхаристії, ми можемо знайти сили, щоб дозволити собі бути заземленими, день за днем, у малих (а іноді й великих!) обставинах життя», – сказав кардинал Канталамесса.

Схожі новини:

Поширити новину: