18 квітня вранці під час прес-конференції було презентовано павільйон під назвою «Соціальна дружба: зустріч у саду», з яким Ватикан вдруге бере участь у Венеціанській бієнале архітектури, що цього року відбувається 18-й раз. Виставка триватиме з 20 травня до 26 листопада 2023 року. Про неї висловився кардинал Толентіно: завдання архітектури – думати про інше майбутнє.
Про це пише Vatican News.
«Давайте піклуватися про планету так само, як ми піклуємось про себе, і давайте святкувати культуру зустрічі», – каже архітектор Роберто Кремасколі, творець і куратор павільйону, підсумовуючи думки Папи Франциска, взяті з енциклік «Laudato Si» (2015) та «Fratelli tutti» (2020), які, власне, стали основою та ідейним орієнтиром усього експозиційного маршруту.
«Лабораторія майбутнього»
Ключовим словом є саме майбутнє, яке також є назвою всієї бієнале «Лабораторія майбутнього». Її кураторка Леслі Локко, родом з Гани, пояснює, що «неможливо побудувати кращий світ, якщо ми спочатку не уявимо це». Архітекторка поставила перед собою завдання організувати бієнале, водночас зважаючи на нагальні проблеми планети та сприяючи «декарбонізації та деколонізації» в рамках цієї культурної події, котра хоче подивитися, наприклад, на Африку та інші місця, які досі залишалися поза будь-яким фінансовим чи творчим процесом.
Збіг обставин, який відкриває діалог
Префект Дикастерії з питань культури та освіти кардинал Хосе Толентіно де Мендонса, комісар Ватиканського павільйону, зазначає, що тема зустрічі особливо близька Папі Франциску, який саме цього року відсвяткував десять років свого обрання главою Святого Престолу. «Це збіг, що відкриває можливість діалогу, який ми вважаємо важливим, – наголошує кардинал. – Побачити, як деякі з головних напрямків цього Понтифікату можуть бути ключем до діалогу з сучасною архітектурою та об’єднатися у баченні, що ризикує думати інакше про майбутнє». Кардинал підкреслює, що думки Папи добре відображені в архітектурних проєктах, розроблених у павільйоні Святого Престолу. Префект Ватикану цитує архітектора Альваро Сізі, автора інсталяцій, «який у свої дев’яносто років представляє себе резервуаром молоді для світу, роблячи ставку на архітектуру, яка не міцно замкнута в чотирьох стінах, а може бути змінною. Це архітектура, яка є живою, образною, «виникаючою». Це напружений політичний і поетичний маніфест про те, чим є чи може стати зустріч між людьми».
Інсталяція Альваро Сіза «Зустріч» складається з серії фігур, які розміщені в бенедиктинському монастирі св. Георгія на однойменному венеціанському острові (San Giorgio Maggiore). Ці роботи доповнюють експонат італійського колективу Studio Albori, метою якого є ініціювання діалогу між архітектурою, відвідувачами та екологічним простором. Таким чином, студія Albori переробляє та облаштовує монастирський сад як матеріальний і духовний сценарій, створюючи дитячий майданчик, спроєктований з використанням дерев’яних і бамбукових пергол.
«Додаткова пропозиція Studio Albori (…) вбудовує всіх живих людей в архітектуру та робить нас усіх співвідповідальними за наш спільний дім», – прокоментував цю інсталяцію кардинал Толентіно де Мендонса, що дозволяє відвідувачам затриматися, наприклад, на монастирському городі. «Альваро Сіза та архітектурний колектив Studio Albori є гарантами майстерних та інноваційних проєктів, які змушують нас задуматися про внесок архітектури, представляючи її як лабораторію майбутнього і які, зрештою, недалеко від типових духовних питань».
Встановити стосунки з місцями та людьми
Той факт, що павільйон Святого Престолу (хоча це не павільйон у класичному розумінні цього слова) виникає в монастирі Сан-Джорджо, а не є окремою будівлею, має великий тематичний потенціал, підкреслив Роберто Кремаскуолі. Цей підхід означає бажання вступити в стосунки з навколишнім середовищем і місцями, людьми та громадськістю. «Я вважаю, що пошук місця для розміщення національного павільйону є ще одним ресурсом, тому що він з’єднує нас з містом і лагуною, тому це корисно для самої території. Корисно для встановлення зв’язків між місцевістю, мешканцями та бієнале з публікою».
Архітектор Сіза (Прітцкерівська премія 1992) і колектив Studio Albori (до складу якого входять Емануеле Альмаджоні, Джакомо Борелла, Франческа Ріва) є міжнародно визнаними фігурами на мистецькій та архітектурній сцені. Студія Albori розробила мультидисциплінарну практику, яка поєднує архітектуру, участь та екологічні процеси.
Нагадаємо, що Ватикан вперше взяв участь в архітектурній бієнале з власним павільйоном у 2018 році.